NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ
سُهَيْلِ
بْنِ أَبِي صَالِحٍ
قَالَ كُنْتُ
عِنْدَ أَبِي
جَالِسًا
وَعِنْدَهُ
غُلَامٌ
فَقَامَ
ثُمَّ رَجَعَ
فَحَدَّثَ
أَبِي عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
قَامَ
الرَّجُلُ
مِنْ مَجْلِسٍ
ثُمَّ رَجَعَ
إِلَيْهِ
فَهُوَ
أَحَقُّ بِهِ
Süheyl İbn Ebi Salih
şöyle demiştir:
(Birgün) babamın yanında
oturuyordum. Yanında bir de çocuk vardı. (Bir ara) çocuk (yerinden) kalktı
(gitti de biraz) sonra geri döndü. Bunun üzerine babam, Ebu Hureyre'den Nebi
(s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu rivayet etti:
"Bir adam yerinden
kalkıp da sonra (tekrar) oraya dönecek olursa oraya (oturmaya) en müstehak
(olan) o adam olur."
İzah:
Müslim, selam: Tirmizî
edeb; İbn Mâce, edeb; Ahmed b. Hanbel, 111, 32.
Nevevî'ııin beyanına
göre, bir kimse mescidde namaz veya başka bir ibâdet için bir yere oturur da
sonra abdest almak veya ufak bir iş görmek maksadiyle oradan kalkar ve tekrar
dönmeye niyet ederse o yerdeki hakkı batıl olmaz. Oraya başkası oturmuş olsa
bile kaldırmaya hakkı vardır. Oturan kimsenin de kalkması icab eder. Delili bu
hadistir.
Ulemâdan bazıları,
yerine oturan kimsenin kalkması vacib değil, müstehabtır, demişlerdir ki, İmam
Malik'in mezhebi budur.
Bezlü'l-Mechûd
yazarının açıklamasına göre bir mecliste kalktığı yere tekrar dönen kimsenin,
oraya oturmaya herkesten daha müstehak olması o yerin âmmaye ait bir yer
olması halindedir. Orasının âmmeye ait bir yer olmayıp da bir şahsın Özel
mülkiyeti olması halinde ise oraya oturmaya.en müstehak olan o yerin sahibidir.